Ikzoekeenkuisvrouw

Hulp aan Huis wordt Group-f dienstencheques

Wat verandert er voor u binnen de huidige werking? Helemaal niets! De vertrouwde huishoudhulpen en vaste contactpersonen blijven dezelfde en uw aanvraag voor een poetshulp of job komt bij de juiste personen terecht.

Group-f bedankt u voor het vertrouwen en kijkt alvast uit naar een verdere samenwerking!

De dienstencheque sector trekt aan de alarmbel!

Federgon, de federatie van de HR-dienstverleners, die onder meer de dienstenchequesector vertegenwoordigt, is uitermate bezorgd over de toekomst van de dienstencheques. De meerwaarde van de dienstencheque in Vlaanderen is nochtans breed erkend! Wat is er dan aan de hand?

Reeds in 2019 werd aangetoond dat 1 op de 3 dienstenchequebedrijven verlieslatend waren.

De toenemende inflatie of prijsstijgingen van de voorbije maanden zorgt op korte tijd voor twee indexeringen die de kosten van de dienstenchequebedrijven nog verder zullen laten ontsporen, doordat de inruilwaarde van de dienstencheques slechts gedeeltelijk wordt geïndexeerd. Deze inruilwaarde zijn de inkomsten voor het dienstenchequebedrijf die tegenover één uur huishoudelijke hulp met een dienstencheque staan.
En dan houden we nog geen rekening met de eventuele kosten van de sectorale onderhandelingen in het kader van het Interprofessioneel Akkoord die er dit najaar aankomen,” zegt Paul Verschueren, Directeur Vlaanderen bij Federgon. “De situatie is voor veel dienstenchequebedrijven onhoudbaar. Er moet op korte termijn dan ook een oplossing komen.” Dit wil zeggen dat er nog veel meer dienstenchequebedrijven verlieslatend zullen worden. Een onhoudbare situatie.

Federgon trekt dan ook vandaag aan de alarmbel en vraagt aan de Vlaamse Regering om met de precaire situatie van de dienstenchequesector rekening te houden tijdens de besprekingen over de begroting van 2022. De sector onderstreept dat er vandaag aangepaste maatregelen nodig zijn om de tewerkstelling in de dienstenchequesector te vrijwaren. “De belangrijkste vraag die we ons vandaag moeten durven stellen, is of – en welke – toekomst er is voor ons dienstenchequesysteem,” benadrukt Paul Verschueren.

Want… wat zou er gebeuren als de dienstenchequesector niet langer zou bestaan?

Op deze vraag geeft Federgon een antwoord in de presentatie die je hieronder kan downloaden. Het staat vast dat de maatschappelijke en economische impact gigantisch zou zijn en dit werd al door recente academische onderzoeken aangetoond.

Wat als de dienstenchequesector niet langer zou bestaan?
De presentatie van Federgon over de dienstenchequesector


100.000 Vlaamse huishoudhulpen, 800.000 gebruikers en 741 Vlaamse ondernemingen rekenen op een antwoord dat perspectief biedt op lange termijn. De inruilwaarde van de dienstencheque moet verhoogd worden. De meest voor de hand liggende oplossing is dat de prijs van de dienstencheque wordt verhoogd. Een duurzame financiering van het systeem komt zowel de huishoudhulpen, de bedrijven, de klanten als de overheid ten goede.

Bron: Federgon website

Laatste berichten